Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Először is szeretném leszögezni, hogy az én motoromon gagyi rezó van és közel 1LE-t folyt rajta és most gyűjthetem a pénzem egy normális kipura.

Mi is pontosan, mit csinál a "rezó"?

A kétütemű motor kipufogórendszere magából a motorblokk működési elvéből adódóan fontos szerepet játszik a végeredményben. Egy házilag módosított, lyukas, eltömődött, kokszos dob (mint azt sokan tapasztalhatjuk/tuk) legtöbb esetben rontja a teljesítményt, mert a motor és a dob precízen (és költség hatékonyan!) össze vannak hangolva. Persze minden motorblokk kissé más tulajdonságokkal rendelkezik, így a legjobb egy teljesen a blokkra szabott kipufogó lenne, ám ehhez jelentős műszerezettség kell. A rendszer tisztításával, annak fontosságával majdnem mindenki tökéletesen tisztában van, ám a módosítások körül igen sok a tévhit. A módosítások célja elsősorban a teljesítménynövelés, hiszen ki ne szeretné, hogy egy egyszerű alkatrészcsere után a moci érezhetően jobban húzzon? :) A legnépszerűbb teljesítménynövelő megoldás az ún. rezonátor kipufogó. Miért megy ettől jobban?

A felépítés:

A rezonátor dob a legtöbb esetben nem tartalmaz "fojtást", azaz nincs benne semmiféle a gázokat összevissza mászkálásra kényszerítő "labirintus". Emiatt többnyire a rezók igen hangosak egy hangtompító betétet tartalmazó normál szimó kipufogóval szemben. A kereskedelemben kapható rezók végén található ugyan egy nagyobb átmérőjű henger a végcsövön, de ez a megoldás még mindig nem ér a "rendes" hangtompító betét nyomába. A dob szelvényekből áll össze, amelyek száma jó esetben 6-7-8 vagy több darab, rossz esetben (itthon ilyen vásárolható párezer forintért) pedig a legalapvetőbb 3 szelvényre korlátozódik. A tágulás optimálisan a könyökcsővel kezdődik, és egészen a dob 2/3 részéig (a "hasáig") tart. Innentől hirtelen szűkül, majd következik a végcső, ami (és ez nagyon fontos!!) a könyökcső átmérőjénél lényegesen kisebb (kb. a fele). Innen, a vékony végcső folytatása szokott lenni a hangtompító.

A működés:

Az elv szerint a rezonátordob öt fő részből áll. Az első szakasz a könyökcső. A második szakasz az ún. diffúzor, amely a kiáramló gázokra nyitott csővégként hat. A hirtelen térfogat növekedés a henger felé szívóhullámként hat, vagyis a gáz elkezdi kiszívni maga után a még hengerben lévő maradékot, gyorsul a gázcsere folyamata. Ennek során sajnos a friss keverék egy része is kiszívódik a hengerből a kipufogóba. Innen a gáz a rezó "hasába" kerül. Itt nem csinál semmi extrát, csak tovább hűl. Innen a kúpos csővégbe, az ún. konfúzorba jut a gáz. A konfúzor feladata, hogy a kipufogógázt a lehető legkisebb energiaveszteséggel a henger kipufogónyílása felé vezesse vissza. Gyakorlatilag a gáz visszapattan róla a henger felé. Ezt a visszafelé ható gázhullámot úgy kell időzíteni, hogy a hengerben a kipufogónyílás még nyitva legyen, de a felömlők már zárva, vagyis itt jön képbe a HANGOLÁS! Ha ez a hangolás jó, vagyis a gázok pontosan akkor verődnek vissza, amikor a kipufogónyílás még épp nyitva van, akkor a diffúzor által kiszívott keveréket ez a nyomáshullám visszakényszeríti a hengerbe. Több friss keverék több munkát képes végezni! Ez a többlet akár 30-40%-os javulást is jelenthet, de csak egy adott fordulatszámon, és közvetlen környékén! A dobot a végcső és a hangtompító zárja le, amelyeknek fontos feladata fenntartani a légkörinél nagyobb nyomást a dobban. Ez segíti a visszaáramlást, és megakadályozza az örvénylést a dobban. (Ezért nem jó, ha bazinagy átmérőjű lukat kókányolunk a hangtompítóra, vagy egyenesen a végcsövet nagyobbítjuk!) A rezót a tervezéskor a henger, a kipufogónyílás, és a dugattyú pontos adatainak felhasználásával egy tetszőlegesen meghatározott fordulatszámra hangolják. Pl. lehet olyan méretezésű dobot készíteni, amelyben 6000-es fordulatszámon keletkezik a megfelelő visszalökő hullám, és ilyen fordulaton tolja vissza a legtöbb keveréket a hengerbe. Ezt a szelvények, a dob darabjainak pontos méretezésével és összeillesztésével érik el, ezért ez hangsúlyozottan NAGYON FONTOS!

A sajnálatos helyzet

Egy rendes, jól tervezett rezonátor dob, mint említettem 6-7-8 szelvényből is állhat, tartalmazza a táguló átmérőjű könyökcsövet is, speciális felfogatása van, ezért igen költséges mulatság. Többféle fordulatszámra és köbcentire hangolt verziója kapható. Itthon kb. 20e forintért, külföldön 15e-től akár 30-40e forintig terjedő áron szerezhető be.
A Simsonosok által kedvelt 3 részből álló, kb. 3-4e forintos rezónak eladott dobnak az alakon, és hangosságán kívül nem sok köze van egy igazi rezonátordobhoz.
Persze ez egyéni ízlés kérdése, van, aki úgy tartja, attól megy jobban a gép :)

Itthon népszerű rezó (sárgább, savanyúbb, miénk, kb 1LE-t folyt) Egy jól kivitelezett rezó (~150euro)

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

kovacsadam100@citromail.hu

(Kovács Ádám, 2013.09.17 20:59)

hogyan tudnám elérni robit ??

geringer.adam@freemail.hu

(Géringer Ádám, 2012.06.28 11:44)

Varga Robi e-mailje boyrob@freemail.hu

rezó

(Kuplung, 2010.07.28 15:10)

hát egy varga róbert által terveztt rezó oan 15körül mozog...ő tervezi a Vrezokat gondolom biztos láttad már...pontosan nem tom h hol tucc vele kapcsolatba léprni...sztem próbáldd meg iwiwen:P

viktor.001@homtail.com

(Viktor, 2010.07.28 14:22)

Mennyibe kerül a rezó? meg hol lehet megnézni?köszi szépen előre is